Työterveyshuollon piirissä on jo 2,1 miljoonaa työntekijää. Työterveys on niin ennaltaehkäisyä kuin yhä enenevässä määrin sairauksien hoitoa. Työterveyslaitoksen raportin mukaan yli 70 prosenttia työterveyssopimuksista kattaa lakisääteisen ennaltaehkäisevän työterveyden lisäksi sairaanhoidon palveluita.
Työterveyshuolto on ainoa terveydenhuoltomme osa, jolla on suora linkki työpaikkojen arkeen. Järjestelmää kehittävät työnantajat ja työntekijät yhdessä. Voisikin väittää, että se on terveysjärjestelmämme toimivin osa tällä hetkellä!
Työnantajilla on lukuisia syitä kannattaa toimivaa työterveyshuoltoa. Työnantajat välittävät työntekijöistään ja haluavat varmistaa työntekijöidensä hyvinvoinnin ja pikaisen tervehtymisen sairauksista. Työterveyshuollolla on tärkeä rooli, kun halutaan vähentää sairauspoissaoloja ja parantaa henkilöstön työkykyä. Hyvinvoiva työntekijä ei ole vain vähemmän pois töistä, vaan myös tuottavampi ja luovempi. Eikä pidä unohtaa, että kattava työterveys on kilpailutekijä, kun osaajia rekrytoidaan.
Palkansaajan kannalta työterveys on usein tuttu paikka, jossa tutut ammattilaiset, kuten työterveyslääkäri ja -hoitaja, ottavat vastaan nopeasti ja matalalla kynnyksellä. Toisaalta ennaltaehkäisevä työterveyshuolto toimii työpaikoilla usein parhaiten silloin, kun sitä ei edes tule ajatelleeksi. Se tarkoittaa riskien ennakointia ja työterveyden ja -hyvinvoinnin ylläpitoa esimerkiksi turvallisessa ja terveellisessä työympäristössä.
Koska sairaanhoitokäyntien maksajana on pääosin työnantaja, ei hyvinvointialue tai veronmaksaja, se on samalla myös julkisen terveydenhuollon kustannushallintaa. Lisäksi työterveyshuolto auttaa hallitsemaan tulevia kustannuksia pienentämällä sairausriskiä: ennaltaehkäisevä työterveyshuolto vähentää esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksien sekä mielenterveyden hoitoon liittyviä kysyntäpaineita ja näin ollen myös kustannuksia, jotka näkyisivät julkisessa perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Ikääntyvässä yhteiskunnassamme meillä on tarve maksimoida terveet päivät ja ihmisten hyvinvointi. Sitä työterveyshuollon toimesta ja työyhteisöissä tehdään joka päivä.
Kehittämistäkin silti tarvitaan. Työterveyslaitoksen raportissa nousee esiin muun muassa se, miten palveluita tulisi kehittää vastaamaan työelämän muuttuvia tarpeita, ja miten työterveysyhteistyön prosesseja voitaisiin entisestään parantaa.
Työterveyden roolia tulee vahvistaa ja kehittää, ei heikentää, vaikka sellaistakin välillä kuulee. Toimiva työterveyshuolto on nimittäin kaikkien etu – työnantajien, palkansaajien ja koko yhteiskunnan.