- Ennakoi ja tunnista mahdolliset ongelma- ja kriisitilanteet.
- Asennoidu kriisin hallintaan myönteisesti.
- Mieti, millaista kriisinhallinta- ja kriisiviestintäkoulutusta henkilökunta tarvitsee.
- Selvitä mahdollisimman nopeasti, miten ja mistä ongelma on saanut alkunsa.
- Informoi puheluita vastaanottavat ja välittävät tilanteesta.
- Varmista, että viesti tavoittaa kaikki keskeiset tahot.
- Täsmennä työnjako. Kuka puhuu – mitä sanotaan
- Ole valmis ottamaan aloite tiedottamisessa käsiisi jo varhaisessa vaiheessa. Näin voit estää huhujen ja väärien tietojen leviämisen.
- Muista, että kuka tahansa asiaan liittyvä henkilö voi tulla haastatelluksi asiasta.
- Varmista nopeasti, että oma henkilöstösi tietää, mistä on kysymys.
- Jaa mediatiedotteet myös henkilökunnalle, että kaikki tietävät mistä puhutaan.
- Säilytä kaikissa kriisin vaiheissa avoin ja luottamuksellinen suhde tiedotusvälineisiin.
- Kun olet saanut selville tilanteen tosiasiat, käytä aikasi ja voimasi oikeaan viestintään – älä syyllisten etsintään. Syyllisyyskysymykset voidaan selvittää myöhemmin.
- Korjaa julkisuudessa olleet virheelliset tiedot määrätietoisesti ja asiallisesti.
- Jos poikkeuksellisen tilanteen syy on omassa organisaatiossasi, älä peittele sitä, vaan kerro asia niin kuin se on.
Työtuomioistuin otti kantaa kevennettyyn työhön
Työtuomioistuin ratkaisi 13.11.2024 Tehyn ja Halin välisen tes-erimielisyysasian. Tapauksessa työterveyslääkäri oli katsonut työntekijän olevan työkykyinen kevennettyyn...