HALIn työsuhdeneuvonnassa autamme jäseniämme työsuhdekysymyksissä puhelimitse, sähköpostitse. Pyrimme siihen, että jäsenten kysymyksiin on päivittäin vastaamassa vähintään kolme lakimiehistämme. Jäsenneuvontaa on saatavilla myös ruotsin kielellä.
Jäsenten palveleminen on neuvontalakimiehelle ilo. On hienoa voida auttaa erilaisissa kysymyksissä ja tilanteissa. Kiitoksen sanat ovat päivittäisiä, mikä lämmittää sydäntä.
Korona-aika on ollut poikkeusaikaa myös jäsenneuvonnassa. Etenkin keväällä ja kesällä 2020 korona ja lomautuskysymykset ruuhkauttivat puhelimen ja sähköpostin. Tilanne oli uusi sekä meille että jäsenillemme, ja pyrimme kaikkien lakimiesten voimin olemaan apuna mahdollisimman hyvin. Tilanne saattoi lisäksi muuttua jopa päivittäin: pahimmillaan ministeriöstä ja THL:ltä aamupäivällä saadut ohjeet ehtivät muuttua jo iltapäivällä. Viranomaisten lisäksi saimme ohjeita EK:n keskustoimistolta.
Koronasivujen päivitys oli erityisesti tuohon aikaan tärkeää, ja pyrimme tekemään sitä jatkuvasti, jotta pystyimme tarjoamaan ajantasaisimman tiedon.
Mitkä ovat ajankohtaisia kysymyksiä juuri nyt koronan osalta? Eniten kysytään karanteeni periaatteista ja milloin ihmiset saavat palata töihin sekä milloin korona on palkallinen poissaolo ja milloin KELA korvaa poissaolon.
Näin vuosi koronapandemian alkamisen jälkeen halusin hieman tarkastella, millaisia kysymyksiä neuvonnassamme juuri nyt kysytään. Tarkastelun kohteeksi valitsin viikon 7 eli ensimmäisiä hiihtolomia edeltäneen viikon.
Se hieman yllättäen osoittautui suhteellisen rauhalliseksi. Lomat oli kenties aloitettu jo hieman aiemmin. Itse sain neljän päivänä aika 16 puhelua ja 45 sähköpostikysymystä, mikä on suhteellisen vähän. Toinen yllätys oli kysymysten sisältö. Vastasin tuona aikana seuraavien aihealueiden kysymyksiin: työsuhteen päättäminen ja lomautus (12), poissaolot (10), palkkaus (10), vuosiloma (7), työsopimuksen tekeminen (6), korona (3), työaika (3), muu työoikeus (13) ja muut aiheet (13). Koko tiimin vastausmäärä oli ensimmäisenä viikkoa 282 yhteydenottoa. Toisena tarkasteluviikkona niitä oli 347. Vuositasolla koko tiimi vastaa siis noin 16 000−18 000 jäsenkunnan työmarkkinakysymykseen.
Yllätyksenä tuli, että kysymyksiä esitettiin laidasta laitaan eri aiheista. Selvityksen tarkoitus oli kartoittaa mitä jäsenet kysyvät, jotta voisimme muun muassa kohdistaa koulutuksia aiheisiin, joista eniten kysytään.
Antoisinta neuvontatyössä on voida auttaa jäseniämme. Haluan kiittää mahtavasta palautteesta, jota saamme päivittäin. Älkää epäröikö olla neuvontaamme yhteydessä, vaikka jo etukäteen – valmistautuminen ajoissa on usein vähemmän työlästä kuin ongelmien ratkaiseminen jälkikäteen.
Ollaan kuulolla!
HALIn jäsenneuvonta (avoinna työpäivisin klo 9−15)
09 1728 5550, sähköpostitse tyosuhdeneuvonta@hyvinvointiala.fi.
Även den svenskspråkiga servicen har under åren förbättrats och svenskspråkiga medlemmar får sina frågor besvarade på sitt eget modersmål i arbetsrättsliga och därtill relaterade frågor.
Som rådgivningsjurist har det varit en glädje, att få hjälpa er svenskspråkiga medlemmar på ert eget modersmål, och den mängden glädje och tack så vi fått, värmer mitt hjärta. Vi har kunnat hjälpa er i lättare o svårare frågor under dessa svåra o brådskande tider under koronans tidevarv, som varit både för er och för oss helt nytt i hela dess omfattning. Speciellt under våren och sommaren kom nya riktlinjer ibland dagligen eller veckovis, och när det var som värst kunde råden vi gav er på morgonen vara föråldrade på eftermiddagen för att myndigheterna o EK kontoret hade utkommit med nya rekommendationer som omkullkastade de gamla.
Som tur var, kunde ni följa med uppdateringarna på vår hemsidor (korona-sidorna) och på detta sätt vara ”up to date” med den hela tiden föränderliga situationen gällande koronanepidemin.
Vilka är de mest aktuella frågorna gällande koronan just nu? Mest frågas det om karanteen-reglerna, när människorna får återvända till arbetet, samt när bör arbetsgivaren betala lön och i vilka situationer ersätter FPA.
Vi ville på byrån granska, hurudana frågor som var på tapeten. Undersökningen gjordes veckan före sportlovet skulle börja, men vi kunde i slutet av veckan konstatera att det var en lugn vecka o många av vår medlemmar verkar ha tagit semester, redan under ifrågavarande veckan.
Åt mig kom under en 4 dagars period 16 telefonsamtal och jag svarade på 45 e-mail. Den andra överraskningen var den mångfald av frågor som kom in denna uppföljningsperiod;
korona 3 st, uppgörande av arbetsavtal 6 st, lönefrågor 10 st, arbetstid 3 kpl, semester 7 st, frånvaro 10 st, arbetsförhållandets avslutning och permitering 12 st, annan arbetsrätt 13 st ja övriga ämnen 13 st. Under den första rätt lungna uppföljningsveckan gavs av teamet 282 svar och andra uppföljningsveckan 347 som var en rätt normal vecka. Hela teamet hjälper medlemmarna på årsnivå med mellan 16.000 – 18.000 svar på juridiska frågor.
Utredningens uppgift var, att få samla information om hurudanan frågor, som just nu intresserar medlemmarna mest, så vi kan styra vår skolning till aktuella frågor. Tanken är att vi gör ännu en ny utredning i slutet av mån för att få en bredare bild av vilka frågor som är aktuella.
Som jag kostaterade, det mest givande i rådgivningen är, att hjälpa er med dom problemen ni tjempar med dagligen och den underbara respons, som vi erhåller varje dag. Kom ihåg att ring heller fast varje dag, än att ni ringer i efterskott när skadan redan har skett. Det är alltid mycket svårare och mer tidskrävande att hjälpa er i en sådan situation.
Vi höres!
HALI rfs juridiska medlemsrådgivningen (öppet vardagar kl 9−15)
09 1728 5550, e-mail tyosuhdeneuvonta@hyvinvointiala.fi.