Hyppää sisältöön

Selvitys lastensuojelun kustannuksista

Selvitys lastensuojelun kustannuksista

Selvitimme viiden alueen omien lastensuojeluyksiköiden ja ostopalvelujen kustannuksia hyvinvointialueille. Tavoitteenamme on edistää kustannusten läpinäkyvyyttä ja tietoon perustuvien päätösten tekemistä.

Selvityksissämme hyvinvointialueiden vuorokausikohtaisia kustannuksia on verrattu siihen kustannukseen, joka alueelle tulee, kun se ostaa saman palvelun yritykseltä tai järjestöltä.

Selvityksessämme on mukana Helsingin, Länsi-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Pirkanmaan sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueiden lastensuojelun sijaishuollon laitospalvelujen yksiköt.

Selvitys koskee lastensuojelun sijaishuollon laitospalveluita eli niin sanottuja lastensuojeluyksiköitä. Lastensuojelun sijaishuoltoa ovat myös perhehoito ja ammatilliset perhekodit, joita ei ole huomioitu näissä laskelmissa.


Alueiden omat yksiköt tarjoavat laajalla skaalalla eritasoisia lastensuojelun sijaishuollon laitospalveluita, minkä vuoksi osa alueiden omista yksiköistä ei ole verrannollisia yksityisten palvelutuottajien erityistason yksiköihin.

Keskimääräiset ostopalvelukustannukset pitävät sisällään kaikki eritasoiset ostopalveluyksiköt perustason yksiköistä vaativan tason erityisyksiköihin​. Keskiarvossa on myös mukana kaikki puitesopimusten ulkopuoliset hankinnat, kuten suorahankinnat


  • Hyvinvointialueiden omien yksiköiden kustannukset on laskettu tilinpäätöstietojen ja toteutuneiden hoitovuorokausien pohjalta. Järjestämisvastuuseen liittyvät kulut on rajattu kustannuksista pois.
  • Vuorokausikustannus on saatu jakamalla toimintamenot toteutuneilla hoitovuorokausilla.
  • Ostopalvelun osalta on selvitetty kaksi vaihtoehtoista vertailulukua: toteutuneet keskimääräiset ostopalvelukustannukset per vuorokausi sekä puitesopimuksen mukaiset erityistason yksiköiden kustannukset.
  • Keskimääräinen ostopalvelukustannus on laskettu valtiokonttorille raportoitujen tilinpäätöstietojen ja ilmoitettujen hoitovuorokausien pohjalta. Tilinpäätöstiedoista on poimittu toteutuneet lastensuojelun laitoshoidon ostopalvelukustannukset, jotka on jaettu ostopalveluvuorokausilla.
  • Hyvinvointialueet hankkivat lastensuojelun sijaishuoltoa puitesopimuksilla kilpailutusten kautta. Puitesopimuksen keskimääräinen kustannus on laskettu annettujen tarjoushintojen keskiarvona. Mukana on kaikki puitesopimukseen tarjotut erityistason yksiköt. Hinnoista on vähennetty hyvinvointialueen saama 5 % alv-palautus. 

Lataa vuoden 2023 selvitys alla olevasta PDF-tiedostosta. Excel-muodossa olevia yksikkökohtaisia kustannuksia voit pyytää sähköpostitse ekonomisti Aino Kemppaiselta.

Lastensuojelun kustannuslaskenta 2023

lastensuojelun-kustannuslaskenta-2023.pdf, 558 kt, 9.4.2025

pdf

Palveluja tuottamaan pitää valita aina paras taho. Se voi olla esimerkiksi yritys, järjestö tai hyvinvointialue. Parhaan tuottajan löytämiseksi hyvinvointialueiden tulee vertailla vaihtoehtoja ja vertailun pitää perustua todennettuun tietoon. Hyvinvointialueelle koituva kustannus on yksi keskeinen vertailukriteeri.

Palvelujen valvonnan pitää olla yhdenmukaista ja kriteerien samat koko maassa – sekä yksityisellä että julkisella puolella. Halin tavoitteena on saada julkisen lastensuojelun sijaishuollon tuotanto läpinäkyväksi ja edistää parhaiden toimintatapojen käyttöönottoa.

Hyvinvointialueet vastaavat lastensuojelun järjestämisestä, mutta esimerkiksi sijaishuollon palveluita ne voivat joko tuottaa itse tai ostaa yksityisiltä palveluntarjoajilta. Ostaessaan sijaishuollon laitoshoitoa yksityisiltä, hyvinvointialue maksaa vain toteutuneesta palvelusta.

Lisätiedot

Lindeberg Laura

Laura Lindeberg

Johtaja, sosiaalipalvelut

040 826 8292

Lisätiedot

Kemppainen Aino

Aino Kemppainen

Ekonomisti

050 439 3360

Lisätiedot

Koitko sisällön hyödylliseksi?

Keskiarvo 5 / 5. Arvioiden määrä: 6

Ei vielä arviointeja. Anna arviosi ensimmäisenä.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?