HALI on yhdessä terveyspalvelualan työehtosopimuksen, terveyspalvelualan Unionin työehtosopimuksen sekä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen työryhmän kanssa koonnut työpaikoille sähköisen työsuojelun tarkistuslistan.
Alla olevaan muistilistaan on koottu työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden perusasioita työpaikkojen käyttöön. Muistilista toteutettiin yksityisen sosiaalipalvelualan TES-kauden 2020/2022 työhyvinvointityöryhmässä. Muistilista on päivitetty marraskuussa 2023.
Työturvallisuuslain mukaan työnantaja vastaa työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Vastaavasti työntekijän tulee noudattaa työnantajan ohjeita ja määräyksiä, sekä ilmoittaa esihenkilöille esimerkiksi havaitsemistaan riskeistä ja vaaratilanteista. Työturvallisuus on sitä, että 1) fyysiset, 2) psyykkiset ja 3) sosiaaliset työolosuhteet ovat työpaikalla kunnossa.
Työsuojelun yhteistoiminnalla tarkoitetaan työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on terveellisen ja turvallisen työnteon mahdollistava työpaikka. Työsuojelun yhteistoiminnassa käsiteltäviä asioita ovat työntekijöiden turvallisuuteen, terveyteen ja työkykyyn vaikuttavien seikkojen ja toimenpiteiden sekä niiden toteutumisen ja vaikutusten seuranta.
Lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto kuuluu kaikille työssä käyville työntekijöille työsuhteen laadusta ja kestosta riippumatta. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat työhön liittyvät terveystarkastukset, työpaikkaselvitys, työkyvyn tukeminen ja sairauksien tai oireiden selvittely, joilla on yhteyttä työhön. Lisäksi sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista.
Työhyvinvoinnilla tarkoitetaan Työterveyslaitoksen mukaan turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa. Työntekijät ja työyhteisöt kokevat työnsä mielekkääksi ja palkitsevaksi, ja heidän mielestään työ tukee heidän elämänhallintaansa.