Ruotsin terveydenhuollon asiakkaan valintajärjestelmä on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Uudessa raportissa tarkastellaan asiakkaan valinnanvapauden tavoitteita ja toteutusta tilastojen valossa. Raportti tarjoaa kattavan yleiskuvan siitä, kuinka asiakkaan valintaa on sovellettu Ruotsissa alueiden järjestämis- ja rahoitusvastuulla olevissa terveydenhuollon palveluissa.

Raportissa kerrotaan, millaisia ovat palveluja tuottavat yksityiset palveluntuottajat ja onko palvelujen ulkoistaminen yksityisille palveluntuottajille johtanut markkinoiden keskittymiseen. Lisäksi tarkastellaan asiakkaiden näkemyksiä saaduista palveluista ja järjestelmän kehittämistarpeita ja haasteita. Terveydenhuollon kustannusten kehitystä avataan sekä alueellisesti että yksityisten ostopalveluiden näkökulmasta.

Raportissa on hyödynnetty kattavasti tutkimuksia sekä seuranta- ja tilastotietoa Ruotsin kuntien ja alueiden järjestämis- ja rahoitusvastuulla olevasta sosiaali- ja terveydenhuollosta. Raportin on tuottanut tutkija Pekka Lith (Suunnittelu- ja tutkimuspalvelut Pekka Lith) Hyvinvointiala Hali ry:n ja Lääkäripalveluyhdistys LPY ry:n tilauksesta.

Ruotsin terveydenhuollon asiakkaan valintajärjestelmä pääpiirteittäin

raportti-ruotsin-terveydenhuollon-asiakkaan-valintajarjestelma-paapiirteittain-2025-04-23.pdf, 2 Mt, 29.4.2025

pdf

Lisätietoa

Kause Hanna-Maija

Hanna-Maija Kause

Edunvalvontajohtaja, elinkeinopolitiikka ja järjestöt

050 566 7949

Lisätiedot

Koitko sisällön hyödylliseksi?

Keskiarvo 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei vielä arviointeja. Anna arviosi ensimmäisenä.

Ikävää, että sisältö ei ollut sinulle hyödyllinen.

Miten voisimme parantaa sisältöä?

Anna meille palautetta!