Yritykset ja järjestöt hyvinvointialueiden tukena


Tallenne: Ostopalvelut eivät ole hyvinvointialueiden talousahdingon syy

Hyvinvointialueet painivat isojen säästöpaineiden kanssa. Yhdeksi merkittäväksi syyksi on usein mainittu ostopalvelujen kallistuminen. Onko tässä perää? Mitkä tekijät taustalla vaikuttavat? Järjestimme webinaariin, jossa pureuduimme ostopalvelujen mittakaavaan, sisältöön ja siihen, voiko ostopalveluista leikkaamalla saavuttaa säästöjä.

Puhujina webinaarissa olivat HALIn pääekonomisti Joel Kuuva, Esperi Care Oy:n toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten toimialajohtaja Jorma Haapanen sekä Sospro Oy:n toimitusjohtaja Teemu Annala.

Katso tilaisuuden tallenne Youtubessa.


Sote-uudistus on tehty – nyt rakennetaan toimivat palvelut

Eduskunta hyväksyi vuonna 2021 sote-palvelujen hallinnollisen uudistuksen, mutta tärkein, eli itse palvelujen uudistaminen on vielä tekemättä. Jatkossa palveluja pitää pystyä tarjoamaan enemmän, mutta suhteellisesti vähemmällä rahalla.

Ratkaisuja vaikuttavaan yhteistyöhön

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy sekä Hyvinvointiala HALI ry ovat tehneet yhdessä julkaisun, jonka tavoitteena on parantaa hyvinvointialueiden ja yksityisten palveluntuottajien välistä yhteistyötä ja hankintakäytäntöjä.

Ratkaisuja vaikuttavaan yhteistyöhön

ratkaisuja-vaikuttavaan-yhteistyohon-web.pdf, 3 Mt, 25.1.2024

pdf

Mitä yritykset ja järjestöt voivat tarjota? Hyvinvointialueen opas parempiin palveluihin

Hyvinvointialueen opas parempiin palveluihin kokoaa yhteen keskeiset tiedot, ratkaisut ja työkalut, joiden avulla sote-palveluja on mahdollista parantaa. Jotta sote-palvelut saadaan toimimaan kaikkialla Suomessa, tarvitaan uutta ajattelutapaa, laatu- ja kustannustiedon hyödyntämistä sekä uusia innovaatioita.

Hyvinvointialueen opas parempiin palveluihin

hali_hyvinvointialueenopasparempiinpalveluihin-web.pdf, 2 Mt, 19.4.2023

pdf

Palveluseteliopas hyvinvointialueille

Palveluseteliopas antaa hyvinvointialueille välineitä purkaa palvelusetelin käytön esteitä. Palvelusetelit ovat erinomainen väline, jolla voidaan vastata kasvavaan ja muuttuvaan palvelujen tarpeeseen. 

Palveluseteliopas

palveluseteliopas_web.pdf, 3 Mt, 13.2.2023

pdf

Toimivat yhteistyömallit vuoropuhelulla

Hyvinvointialueen kannattaa miettiä, millainen palveluntuottajien kokonaisuus alueella on. Tästä kokonaisuudesta – omista julkisista sekä yritysten ja järjestöjen vaihtoehdoista – on valittava paras tuotantotapa kuhunkin palveluun. Se ei ole automaattisesti hyvinvointialueen oma palvelutuotanto eikä automaattisesti yksityinen. Asiaa on tarkasteltava objektiivisesti kunkin palvelun kohdalla.

Jokaiselle hyvinvointialueelle kannattaa rakentaa säännöllinen ja pysyvä vuoropuhelu yksityisten palveluntuottajien kanssa. Kun yritykset ja järjestöt ovat mukana jo alusta alkaen, ne hahmottavat hyvinvointialueen tarpeet ja kykenevät tarjoamaan parhaita ratkaisuja haasteisiin.

Välitön vuoropuhelu mahdollistaa paremmin myös yllättäviin kriisitilanteisiin varautumisen.

Ajankohtaista


Kaipaatko lisätietoa tai haastateltavaa juttuusi? HALIn asiantuntijat auttavat mielellään.

Laukkanen Amanda

Amanda Laukkanen

Viestinnän asiantuntija, elinkeinopolitiikka, jäsenviestintä

040 834 3577

Lisätiedot

Koitko sisällön hyödylliseksi?

Keskiarvo 0 / 5. Arvioiden määrä: 0

Ei vielä arviointeja. Anna arviosi ensimmäisenä.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?